Rosenkrans


Rosenkransen II


docx
rosenkrans1

GlÀdjens mysterier beds pÄ mÄndagar, lördagar och advent- och jultiden
Ljusets mysterier beds pÄ torsdagar
SmÀrtans mysterier beds pÄ tisdagar och under fastetiden
HÀrlighetens mysterier beds pÄ onsdagar, söndagar och under pÄsktiden

I. GLÄDJERIKA HEMLIGHETER
 
 
1. BebÄdelsen
rosenkrans1 Vid Ă€ngelns bebĂ„delse om att hon skall föda Guds son genom den helige Andes kraft och utan nĂ„gon mans medverkan, svarade Maria med trons lydnad, sĂ€ker pĂ„ att ” ingenting Ă€r omöjligt för Gud”: "Jag Ă€r Herrens tjĂ€narinna. MĂ„ det ske med mig som du har sagt” Genom att ge sitt samtycke till Guds ord blir Maria mor till Jesus. Genom sin totala syndfrihet kunde hon helhjĂ€rtat bejaka den gudomliga frĂ€lsningsplanen och överlĂ„ta sig sjĂ€lv totalt till sin Son och hans frĂ€lsningsverk.
 
2. Marias besök hos Elisabeth
rosenkrans2 I evangelierna kallas Maria för “Jesu mor” och uppfylld av Helig Ande hyllar Elisabet henne som sin” Herres mor”. Han som i Marias sköte har blivit avlad genom den Helige Ande och som till sin mĂ€nskliga natur i sanning blivit hennes Son, Ă€r ingen annan Ă€n Faderns Son av evighet, den andra personen i den Heliga Treenigheten. DĂ€rför bekĂ€nner Kyrkan att Maria verkligen Ă€r ”Guds Moder”.
 
3. Jesu födelse
rosenkrans3 Ordet blev mĂ€nniska för att vi ska kunna lĂ€ra kĂ€nna Guds kĂ€rlek: ”SĂ„ uppenbarades Guds kĂ€rlek hos oss: han sĂ€nde sin ende son till vĂ€rlden för att vi skulle fĂ„ liv genom honom.” ”SĂ„ Ă€lskade Gud vĂ€rlden att han gav den sin ende son, för att de som tror pĂ„ honom inte skall gĂ„ under utan ha evigt liv.”
 
4. Jesus bÀrs fram i templet
rosenkrans4 Vid frambĂ€randet i templet uppenbarades det klart och tydligt att Jesus Ă€r den förstfödde Sonen som tillhör Herren. Tillsammans med Symeon och Hanna vĂ€ntar hela Israel pĂ„ mötet med FrĂ€lsaren. Jesus kĂ€nns inte bara igen som den lĂ€nge efterlĂ€ngtade Messias, ”ett ljus med uppenbarelse Ă„t hedningarna och hĂ€rlighet Ă„t ” Guds folk Israel, men ocksĂ„ som ”ett tecken som vĂ€cker strid”. SmĂ€rtornas svĂ€rd som ska komma att gĂ„ genom Marias sjĂ€l Ă€r en profetia om Kristi fullkomliga och unika offer pĂ„ korset, som kommer bringa den frĂ€lsning som Gud har ”berett Ă„t alla folk”.
 
5. Jesus blir Ă„terfunnen i templet
rosenkrans5 Jesu Ă„terfinnande i templet Ă€r den enda hĂ€ndelse som bryter tystnaden i evangelierna om Jesu fördolda Ă„r under uppvĂ€xten. HĂ€r lĂ„ter Jesus oss fĂ„ se en glimt av hans totala enhet med den himmelske Fadern: ” Visste ni inte att jag mĂ„ste vara hos min fader?”. Hans mor Maria och Josef förstod inte dessa hans ord, men de accepterade dem i tro. ”Maria tog allt detta till sitt hjĂ€rta” under alla de Ă„r som Jesu liv var fördold i vardagslivets tystnad.

II. LJUSETS HEMLIGHETER
 
 
6. Jesu dop i Jordan
rosenkrans6 Jesu dop i Jordan Àr i allra högsta grad ett ljusets mysterium. NÀr Jesus nedstiger i vattnet, den oskyldige som blivit till synd för vÄr skull, öppnas himlen och Faderns röst tillkÀnnager att Jesus Àr hans Àlskade Son, och den helige Ande stiger ner över honom för att förlÀna honom det uppdrag som han har kommit för att utföra.
 
7. Bröllopet i Kana
rosenkrans7 NÀr Jesus förvandlar vatten till vin vid bröllopet i Kana, öppnas lÀrjungarnas hjÀrtan för tron, tack vare Marias ingripande, hon som Àr den första bland de troende. Det Àr genom att utföra detta första av sina tecken, som Jesus uppenbarar sin gudomliga kraft.
 
8. Förkunnelse av Guds rike och inbjudan till omvÀndelse
rosenkrans8 Genom sin förkunnelse om att Guds rike Àr nÀra, kallar Jesus mÀnniskorna till omvÀndelse och förlÄter alla de mÀnniskors synder, vilka kommer till honom med ödmjuk tillit. Detta gudomliga barmhÀrtighetsverk forsÀtter Jesus att utföra till tidens slut, sÀrskilt genom försoningens sakrament som han har anförtrott sin Kyrkas prÀster.
 
9. Jesu förvandling pÄ berget Tabor
rosenkrans9 Vid Kristi förklaring pÄ berget Tabor strÄlar Gudomens hÀrlighet frÄn Kristi ansikte dÄ Fadern befaller de förundrade Apostlarna att lyssna till hans Son, Men förklaringen pÄ berget förbereder ocksÄ lÀrjungarna att kunna bevittna Jesu dödsÄngest och lidande, för att sedan ocksÄ kunna nÄ uppstÄndelsens glÀdje tillsammans med honom och den av den helige Ande förvandlade livet.
 
10. Instiftande av nattvarden
rosenkrans10 Genom instiftandet av Eukaristin, i vilken Kristus frambÀr sin kropp och sitt blod som mat under brödets och vinets gestalt, vittnar han Ànda till slutet om sin kÀrlek till mÀnskligheten, för vilkens frÀlsning han frambÀr sig sjÀlv som ett offer.

III. SMÄRTORIKA HEMLIGHETER
 
 
11. Jesus ber i Getsemane
rosenkrans11 Det nya förbundets bĂ€gare som Jesus föregrep nĂ€r han bjöd sina lĂ€rjungar att dricka ur den vid den Sista mĂ„ltiden, tog han villigt emot ur sin Faders hand under sin dödsĂ„ngest i Getsemane och blev dĂ€rigenom ”lydig Ă€nda till döden”. Genom att med sin mĂ€nskliga vilja bejaka Faderns vilja, accepterar han döden som en försoningsdöd, för ”i sin egen kropp bar han vĂ„ra synder upp pĂ„ trĂ€pĂ„len”.
 
12. Jesus blir gisslad
rosenkrans12 Jesus kĂ€nde och Ă€lskade oss alla under sitt jordeliv, sin dödsĂ„ngest och under sitt lidande och offrade sig sjĂ€lv för var och en av oss. DĂ€rför kan varje mĂ€nniska sĂ€ga: ”Guds son Ă€lskade mig och utgav sig sjĂ€lv för mig ”. Han har Ă€lskat oss alla med ett mĂ€nskligt hjĂ€rta. PĂ„ grund av detta Ă€r Jesu allraheligaste hjĂ€rta, genomborrat av vĂ„ra synder och för vĂ„r frĂ€lsning skull i sanning det frĂ€msta tecknet och symbolen för denna kĂ€rlek. Med sitt heliga hjĂ€rta Ă€lskar den gudomlige FrĂ€lsaren den Evige Fadern och alla mĂ€nniskor utan undantag.
 
13. Jesus kröns med törnekrona
rosenkrans13 Det Àr i lidandet, nÀr Kristi barmhÀrtighet hÄller pÄ att besegra synden, som synden tydligast manifesterar sitt vÄld och sina mÄnga olika ansikten: otro, mördande hat, ledarnas och folkets avsky och hÄn, Pilatus feghet och soldaternas grymhet, Judas förrÀderi, Petrus förnekelse och lÀrjungarnas flykt. Men just under mörkrets timme, denna vÀrldens hÀrskares timme, blir Kristi offer pÄ ett hemlighetsfullt sÀtt till en aldrig sinande kÀlla ur vilken vÄra synders förlÄtelse vÀller fram.
 
14. Jesus bÀr korset
rosenkrans14 Korset Ă€r Kristi unika offer, han som Ă€r den ende “ förmedlaren mellan Gud och mĂ€nniskor ”. Men genom att han i sin mĂ€nniskoblivne gudomliga person har förenats med varje mĂ€nniska har han skĂ€nkt varje mĂ€nniska möjligheten att pĂ„ ett mystiskt sĂ€tt delta i pĂ„skmysteriet. DĂ€rför uppmanar han sina lĂ€rjungar att ta sina kors och följa honom.
 
15. Jesus blir korsfÀst
rosenkrans15 Det Àr i första hand ur Kristi totala sjÀlvutgivelse för vÄr frÀlsnings skull som Kyrkan föds. Denna sjÀlvutgivelse föregreps i instiftandet av Eukaristins sakrament och fullbordades pÄ korset. Kyrkans ursprung och vÀxt symboliseras av det blod och vatten som strömmade ur Jesu öppnade sida. Liksom Eva formades ur den sovande Adams sida, föddes Kyrkan ur den döde Jesu genomborrade hjÀrta.

IV. ÄRORIKA HEMLIGHETER
 
 
16. Jesus uppstÄr frÄn de döda
rosenkrans16 Det Ă€r Kristi uppstĂ„ndelse och den uppstĂ„ndne Kristus sjĂ€lv som Ă€r principen för, och ursprunget till vĂ„r egen framtida uppstĂ„ndelse: Kristus har uppstĂ„tt frĂ„n de döda, som den förste av de avlidna
 ”Liksom alla dör genom Adam, sĂ„ skall ocksĂ„ alla fĂ„ nytt liv genom Kristus.”. I Kristus har de kristna fĂ„tt smaka pĂ„ den kommande tidsĂ„ldern och han har dragit deras liv in i det gudomliga livets hjĂ€rta, sĂ„ att ”de som lever inte mer skall leva för sin egen skull utan för honom som dog och uppvĂ€cktes för dem.”
 
17. Jesus far upp till himmelen
rosenkrans17 NĂ€r Jesu synliga nĂ€rvaro togs ifrĂ„n dem, lĂ€mnade inte Jesus sina lĂ€rjungar ensamma. Han lovade att han skulle vara kvar hos dem till tidens slut; dĂ€rför sĂ€nde han sin Ande till dem. Detta har resulterat i att föreningen med Jesus blivit Ă€nnu innerligare: ”Han överlĂ€mnade sin Ande till sina bröder som han kallat samman frĂ„n alla folk, och gjorde dem sĂ„ till sin mystiska kropp”
 
18. Den helige Ande sÀnds ut
rosenkrans18 Kristi och den Helige Andes gemensamma uppdrag bringas till fullĂ€ndning i Kyrkan, som Ă€r Kristi Kropp och den Helige Andes tempel. Detta gemensamma uppdrag leder de troende in i Kristi förening med Fadern i den Helige Ande. Anden förbereder mĂ€nniskorna med hjĂ€lp av nĂ„den, för att dra dem allt nĂ€rmare Kristus. Han uppenbarar den uppstĂ„ndne Herren för dem och pĂ„minner dem om Hans ord. Han nĂ€rvarandegör Kristi mysterium, i allra högsta grad i Eukaristin, för att försona dem med Gud och leda dem in i föreningen med Gud sĂ„ att de ska kunna ”bĂ€ra rik frukt”.
 
19. Maria tas upp till himmelen
rosenkrans19 ”Detta Marias moderskap i nĂ„desordningen började med det samtycke hon gav i tro vid bebĂ„delsen och som hon tveklöst höll fast vid under korset. NĂ€r hon upptogs till himlen lĂ€mnade hon inte sitt frĂ€lsande uppdrag. Det skall fortsĂ€tta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evigt. Genom sin mĂ„ngfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frĂ€lsningens gĂ„vor.... DĂ€rför Ă„kallas den saliga Jungfrun som föresprĂ„kerska, beskyddarinna, hjĂ€lparinna och förmedlarinna.”
 
20. Maria kröns till drottning i himmelen
rosenkrans20 ”Marias modersuppdrag gentemot mĂ€nniskorna fördunklar eller förminskar pĂ„ intet sĂ€tt denna Kristi förmedlarstĂ€llning utan visar pĂ„ dess kraft. 
Den vĂ€ller fram ur överflödet av Kristi förtjĂ€nster, den vilar pĂ„ hans förmedling, den beror helt av honom, den hĂ€mtar hela sin kraft dĂ€rifrĂ„n." Fadern vĂ€lsignade Maria mer Ă€n alla andra skapade mĂ€nniskor ”med all den andliga vĂ€lsignelse som genom Kristus finns i himlen” och han har utvalt henne ”före vĂ€rldens skapelse” till att stĂ„ helig och flĂ€ckfri inför sig i kĂ€rlek.

#     €     +