Börja med: Johannes Paulus II ("Dives in misericordia" 14.15) SALIGFĂRKLARADE SYSTER FAUSTYNA För uppgifterna "att predika och föra ut" hemligheten i Guds barmhĂ€rtighet och att bedja en innerlig bön om barmhĂ€rtighet mot vĂ€rlden, de uppgifter som den helige fadern Johannes Paulus II stĂ€ller hela kyrkan inför, tjĂ€nar ett vittnesbörd om saligförklarade syster Faustynas liv och mission. Hon föddes Ă„r 1905 i byn Glogowiec utanför Lodz sĂ„som tredje barnet i Marianna och Stanislaw Kowalskis familj. Ănda frĂ„n barndomen utmĂ€rkte hon sig genom att gĂ€rna bedja, att vara arbetsam, tjĂ€nstvillig och att vara kĂ€nslig för mĂ€nskligt elĂ€nde. Hon gick knappt tre Ă„r i skolan, och senare, sĂ„som ung tonĂ„rsflicka, lĂ€mnade hon förĂ€ldrahemmet och tog tjĂ€nst hos vĂ€lbĂ€rgade familjer. Vid tjugo Ă„rs Ă„lder intrĂ€dde hon i Guds Moders barmhĂ€rtighetssystrars församling, dĂ€r hon - sĂ„som syster Maria Faustyna - levde tretton Ă€r och tjĂ€nstgjorde som kokerska, trĂ€dgĂ„rdsarbetare och portvakt. Hennes liv - till synes mycket vanligt, monotont och grĂ„tt - dolde i sig ett ovanligt djup av förening med Gud. Ty allt frĂ„n barndomen ville hon bli ett stort helgon och strĂ€vade konsekvent efter detta genom att samverka med Jesus för att rĂ€dda förlorade sjĂ€lar och att hon vigde sitt liv till ett offer för syndare. De Ă„r dĂ„ hon levde ordensliv karakteriserades av ett lidandets stigma och ovanliga mystiska nĂ„debevis. Till denna enkla nunna, som hade en grĂ€nslös förtröstan pĂ„ Gud, riktade Herren Jesus de hĂ€pnadsvĂ€ckande orden: "I det Gamla Förbundet sĂ€nde jag profeter till mitt folk med olyckor. I dag sĂ€nder jag dig till hela mĂ€nskligheten med min barmhĂ€rtighet. Jag vill inte straffa den olyckliga mĂ€nskligheten utan lĂ€ka den, ta den till mitt barmhĂ€rtiga hjĂ€rta." Saligförklarade syster Faustynas mission gĂ„r ut pĂ„ att - erinra om sanningen i den tro som uppenbarats i den Heliga Skrift, om den barmhĂ€rtige Gudens kĂ€rlek till varje mĂ€nniska, Ă€ven till den störste syndaren; - framvisa nya kultformer för Guds barmhĂ€rtighet; - inspirera en ny rörelse med Guds barmhĂ€rtighets tillbedjare och apostlar, en rörelse som skall leda till en de trognas religiösa renĂ€ssans i en anda av denna gudstjĂ€nst, d.v.s. i evangeliets anda att hysa en barnslig tilltro till Gud och att öva kĂ€rlek mot sin nĂ€sta. Syster Faustyna förstördes av lungsot och av de lidanden hon uthĂ€rdade sĂ„som ett offer för syndare, och dĂ„ hon avled i Krakow den 5 oktober 1938 i en Ă„lder av endast 33 Ă„r ansĂ„gs hon som helig. Den 18 april 1993, första söndagen efter pĂ„sk, inrĂ€knade den helige fadern Johannes Paulus II pĂ„ Petersplatsen i Rom henne bland de saligförklarade. NĂ€sta dag yttrade han vid den allmĂ€nna audiensen: "Gud har talat till oss genom saligförklarade syster Faustyna Kowalskas andliga rikedom. Hon gav vĂ€rlden ett vĂ€ldigt budskap om Guds barmhĂ€rtighet och en uppmaning till vĂ€rlden att helt anförtro sig Ă„t Skaparen. Gud gav henne en sĂ€rskild nĂ„d, ty hon kunde erfara hans barmhĂ€rtighet genom mystiska upplevelser och genom en sĂ€rskild gĂ„va av kontemplativ bön. Syster Faustyna, saligförklarad, jag tackar dig att du pĂ„mint vĂ€rlden om denna stora hemlighet med Guds barmhĂ€rtighet. Denna "uppskakande hemlighet". En Faderns outsĂ€gliga hemlighet, som mĂ€nniskan och hela vĂ€rlden i dag sĂ„ vĂ€l behöver. DET VĂSENTLIGA I GUDSTJĂNSTEN TILL GUDS BARMHĂRTIGHET 1. Förtröstan - anger vĂ„r hĂ„llning till Gud; det innefattar icke blott en dygd av hopp utan Ă€ven en dygd av levande tro, ödmjukhet, uthĂ„llighet och Ă„nger över begĂ„ngna synder. Det Ă€r helt enkelt hĂ„llningen hos ett barn, som i varje situation anförtror sig Ă€t den himmelske Faderns barmhĂ€rtiga kĂ€rlek och allmakt. Förtröstan Ă€r sĂ„ till den grad avgörande för det vĂ€sentliga i gudstjĂ€nsten till Guds barmhĂ€rtighet att gudstjĂ€nsten förutan denna icke existerar, ty det första och grundlĂ€ggande uttrycket för Ă€ra till Guds barmhĂ€rtighet Ă€r just en akt av förtröstan. Redan sjĂ€lva hĂ„llningen med förtröstan (utan att andra kultformer tillĂ€mpas) tillförsĂ€krar barmhĂ€rtighet för den som anförtror sig Ă€t nĂ„den i Guds barmhĂ€rtighet. "Ofattbara nĂ„degĂ„vor - lovade Herren Jesus - vill jag ge de sjĂ€lar som anförtror sig Ă€t min barmhĂ€rtighet. MĂ„ de nĂ€rma sig detta hav av barmhĂ€rtighet med stor förtröstan: syndare fĂ„r förlĂ„telse och de rĂ€ttfĂ€rdiga befĂ€stas i det goda. Den som anförtrott sig Ă€t min barmhĂ€rtighet, hans sjĂ€l skall jag i dödens stund fylla med min frid frĂ„n Gud." Förtröstan Ă€r icke blott det vĂ€sentliga, andan i denna gudstjĂ€nst, utan Ă€ven ett villkor för att kunna ösa nĂ„degĂ„vor. "NĂ„degĂ„vorna ur Min barmhĂ€rtighet - sĂ€ger Herren Jesus till syster Faustyna - öser man med ett kĂ€rl, och detta kĂ€rl Ă€r förtröstan. Ju större förtröstan sjĂ€len har, desto mer erhĂ„ller den. SjĂ€lar med grĂ€nslös förtröstan Ă€r mig till stor glĂ€dje, ty sĂ„dana sjĂ€lar lĂ„ter jag fĂ„ del av allt dyrbart i mina nĂ„degĂ„vor. Jag glĂ€der mig att de begĂ€r mycket, ty min önskan Ă€r att giva mycket, ja över nog. En sjĂ€l, som har förtröstan till min barmhĂ€rtighet, Ă€r den lyckligaste, ty Jag sjĂ€lv har omsorg om henne. Ingen sjĂ€l, som ropat till mig om barmhĂ€rtighet, har blivit bedrövad, ej heller upplevt skam. En sjĂ€l, som förtröstat pĂ„ min godhet, Ă€r mig synnerligen kĂ€r." 2. BarmhĂ€rtighet - anger vĂ„r instĂ€llning i förhĂ„llande till varje mĂ€nniska. Herren Jesus sade till syster Faustyna: "Jag begĂ€r (...) sĂ„dana gĂ€rningar av barmhĂ€rtighet som skall ha sin grund i en kĂ€rlek till mig. Du skall visa alltid och överallt visa barmhĂ€rtighet, du kan inte dra dig undan detta, ej heller vĂ€gra det eller ursĂ€kta dig. Jag anvisar dig tre sĂ€tt att öva barmhĂ€rtighet gentemot nĂ€stan: det första i gĂ€rningar, det andra i ord, det tredje i* bön. I dessa tre steg innesluts barmhĂ€rtigheten i hela sin fullhet. och den Ă€r ett ovedersĂ€gligt bevis pĂ„ kĂ€rleken till mig. PĂ„ detta sĂ€tt prisar och Ă€rar sjĂ€len min barmhĂ€rtighet". En hĂ„llning med verksam kĂ€rlek gentemot nĂ€stan Ă€r ocksĂ„ ett villkor för att erhĂ„lla nĂ„degĂ„vor. "Om sjĂ€len ej övar barmhĂ€rtighet pĂ„ nĂ„got sĂ€tt - sade Herren Jesus och erinrade om tanken i evangeliet - kommer hon ej att utverka min barmhĂ€rtighet pĂ„ domens dag. O, om sjĂ€larna förmĂ„dde samla eviga skatter, skulle de ej bli dömda, dĂ„ skulle de förekomma min dom med barmhĂ€rtighet." Herren Jesus vill, att de som tillbedjer honom skall göra Ă„tminstone en barmhĂ€rtighetsgĂ€rning under dagens lopp. "Vet, min dotter, sade Herren Jesus till syster Faustyna. att mitt hjĂ€rta Ă€r barmhĂ€rtigheten sjĂ€lv. Ur detta barmhĂ€rtighetens hav strömmar nĂ„degĂ„vor över vĂ€rlden all (...) Jag vill, att ditt hjĂ€rta skall bli ett sĂ€te för min barmhĂ€rtighet. Jag vill. att denna barmhĂ€rtighet skall strömma ut över vĂ€rlden all genom ditt hjĂ€rta. Vemhelst som nĂ€rmar sig dig, mĂ„ ej gĂ„ ifrĂ„n dig utan denna tillit till min barmhĂ€rtighet, som jag i sĂ„ hög grad önskar för sjĂ€larna." BILDEN AV GUDS BARMHĂRTIGHET Dess ursprung Ă€r knutet till en vision, som syster Faustyna hade i Plock den 22 februari 1931, dĂ„ Kristus uttryckte en önskan om att man skulle mĂ„la en sĂ„dan tavla och nedtill skriva orden: Jesu, jag förtröstar pĂ„ dig. Tavlan förestĂ€ller den uppstĂ„ndne Kristus, som pĂ„ hĂ€nder och fötter bĂ€r spĂ€r efter korsfĂ€stelsen. FrĂ„n det pĂ„ tavlan osynliga hjĂ€rtat utgĂ„r tvĂ„ strĂ„lar, en röd och en blek. DĂ„ Herren Jesus tillfrĂ„gades om deras betydelse, förklarade han: "Den bleka strĂ„len betecknar det vatten som renar sjĂ€larna; den röda strĂ„len betecknar blodet, som Ă€r sjĂ€larnas liv. Dessa tvĂ„ strĂ„lar sprungo fram ur det inre i min barmhĂ€rtighet, dĂ„ mitt hjĂ€rta förbrann och av en lans öppnades pĂ„ korset". Med andra ord betecknar dessa strĂ„lar de heliga sakramenten, och Ă€ven den heliga kyrkan, som framförts ur den Kristi genomborrade sida och den helige Andes gĂ„vor, vilkas symbol i bibeln Ă€r vatten. "Lycklig den, som kommer att leva i skuggan av dessa, sade Jesus, ty honom nĂ„r ej Guds rĂ€ttvisa hand." Tavlan visar sĂ„ledes Guds stora barmhĂ€rtighet, som helt och fullt uppenbarats i Kristi pĂ„skmysterium och som i Kyrkan fullbordas pĂ€ det mest fruktbĂ€rande sĂ€tt i de heliga sakramenten. Tavlan skall fungera som ett kĂ€rl att ösa nĂ„degĂ„vor med och som ett tecken, vilket erinrar de, trogna om behovet av förtröstan pĂ„ Gud och av barmhĂ€rtighet gentemot nĂ€stan. Om hĂ„llningen med förtröstan talar orden nedtill pĂ„ tavlan: Jesu, jag förtröstar pĂ„ dig. Tavlan skall, sade Herren Jesus, "pĂ„minna om kraven för min barmhĂ€rtighet, ty inte ens den starkaste tro Ă€r till nĂ„gon hjĂ€lp utan gĂ€rningar." En Ă€rebetygelse för denna tavla gĂ„r ut pĂ„ förtröstansfull bön i förening med barmhĂ€rtighetsgĂ€rningar. Till en sĂ„ uppfattad kult av tavlan knöt Herren Jesus följande löften: frĂ€lsningens nĂ„d, stora framsteg pĂ„ vĂ€gen mot kristen fullbordan, en nĂ„d att dö lycklig och alla andra nĂ„degĂ„vor och timliga vĂ€lgĂ€rningar, som barmhĂ€rtiga mĂ€nniskor kommer att bedja honom om. "Jag ger mĂ€nniskorna ett kĂ€rl, sade Herren Jesus till syster Faustyna, som de skall komma med till barmhĂ€rtighetens kĂ€lla för att hĂ€mta nĂ„degĂ„vor; detta kĂ€rl Ă€r denna tavla med orden: Jesu, jag förtröstar pĂ„ dig. Genom tavlan skall jag förlĂ€na sjĂ€larna mĂ„nga nĂ„degĂ„vor, och dĂ€rför mĂ„ varje sjĂ€l ha tillgĂ„ng till den. Jag lovar, att den sjĂ€l som betygar denna tavla sin Ă€ra, ej skall gĂ„ förlorad. Jag lovar Ă€ven, redan hĂ€r pĂ„ jorden, seger över fienderna, och sĂ€rskilt i dödens stund skall jag sjĂ€lv skydda den sĂ„som min Ă€ra." "LĂ„gor av barmhĂ€rtighet, brĂ€nner mig, jag vill utgjuta den över mĂ€nskliga sjĂ€lar. O, vilken smĂ€rta vĂ„llar de mig ej, dĂ€ de ej vill ta emot den (...) SĂ€g till den plĂ„gade mĂ€nskligheten att luta sig mot mitt barmhĂ€rtiga hjĂ€rta, sĂ„ skall jag fylla (henne) med frid. MĂ€nskligheten finner icke ro. förrĂ€n den med förtröstan vĂ€nder sig till min barmhĂ€rtighet. Tala till vĂ€rlden om min barmhĂ€rtighet, mĂ„ hela mĂ€nskligheten lĂ€ra kĂ€nna min outgrundliga barmhĂ€rtighet. Detta Ă€r ett tecken för den sista tiden, dĂ€refter kommer rĂ€ttvisans dag. Medan tid Ă€r, mĂ„ de taga sin tillflykt till min barmhĂ€rtighets kĂ€lla, mĂ„ de nyttja blodet och vattnet som framsprungit för dem. Innan den rĂ€ttvise domaren kommer, öppnar jag först pĂ„ vid gavel min barmhĂ€rtighets dörr. Den ' som ej vill gĂ„ genom barmhĂ€rtighetens dörr, mĂ„ste gĂ„ genom min rĂ€ttvisas dörr." GUDS BARMHĂRTIGHETS HELG Enligt Herren Jesu önskan skall den firas den första söndagen efter pĂ„sk, vilket antyder det nĂ€ra sambandet mellan hemligheten i pĂ„skens Ă„terlösning och denna helg. Liturgin denna dag prisar helt och fullt Gud i hemligheten med hans barmhĂ€rtighet. BarmhĂ€rtighetens helg skall vara icke blott en dag, dĂ„ Gud sĂ€rskilt Ă€ras i denna hemlighet, utan Ă€ven en dag med nĂ„d för alla mĂ€nniskor, och sĂ€rskilt dĂ€ för syndare. Ty Herren Jesus knöt stora löften till denna helg. Det största av dem förenade han med den heliga kommunionen, som mottogs denna dag - det Ă€r ett löfte om "fullstĂ€ndig syndaförlĂ„telse och efterskĂ€nkande av straff", d.v.s. en sĂ„dan nĂ„d. som vi fĂ„r endast i det heliga dopets sakrament. Storheten i denna helg ligger ocksĂ„ dĂ€ri, att alla, till och med de som först denna dag omvĂ€nder sig, kan utbedja sig alla nĂ„degĂ„vor, om de stĂ„r i överensstĂ€mmelse med Guds vilja. "Jag vill, sade Herren Jesus till syster Faustyna, att denna tavla (...) högtidligen vigs den första söndagen efter pĂ„sk; denna söndag skall vara barmhĂ€rtighetens helg. Jag vill, att barmhĂ€rtighetens helg blir en tillflykt och ett vĂ€rn för alla sjĂ€lar, sĂ€rskilt dĂ„ för arma syndare. Denna dag Ă€r min barmhĂ€rtighets innersta öppet; jag lĂ„ter ett helt hav av nĂ„degĂ„vor flöda över de sjĂ€lar som nĂ€rmar sig min barmhĂ€rtighets kĂ€lla. Den sjĂ€l som gĂ„r till bikten och den heliga kommunionen, uppnĂ„r fullstĂ€ndig syndaförlĂ„telse och efterskĂ€nkande av straff. Denna dag strömmar alla floder av Guds nĂ„degĂ„vor; mĂ„ ingen sjĂ€l rĂ€das att nĂ€rma sig mig, Ă€ven om hennes synder vore som scharlakan. Denna helg har framkommit ur det innersta (i min barmhĂ€rtighet) till glĂ€dje för hela vĂ€rlden och Ă€r befĂ€st i djupet av mitt förbarmande". ROSENKRANS TILL GUDS BARMHĂRTIGHET Denna bön dikterade Herren Jesus för syster Faustyna i Wilno 1935. Under de följande uppenbarelserna visade han dess vĂ€rde och verkan samt framförde löften i anslutning till denna bön. I denna bön offrar vi till Herren Gud Jesu Kristi "Kropp och blod. sjĂ€l och gudomlighet", vi förenar oss med det offer som han frambar pĂ„ korset till vĂ€rldens frĂ€lsning. DĂ„ vi till Herren Gud offrar hans "Ă€lskade Son", Ă„beropar vi det starkaste argumentet för att bli bönhörd. Vi ber om barmhĂ€rtighet "för oss och hela vĂ€rlden". Ordet "oss" innebĂ€r den som ber rosenkransen och dem, som han vill eller Ă€r skyldig att be för. DĂ€remot innebĂ€r "hela vĂ€rlden" alla mĂ€nniskor som lever pĂ„ jorden och de sjĂ€lar som lider i skĂ€rselden. DĂ€ vi ber med orden i denna rosenkrans, fullgör vi en akt av kĂ€rlek till nĂ€stan, en akt som - förutom förtröstan - Ă€r ett ofrĂ„nkomligt villkor för att erhĂ„lla nĂ„degĂ„vor. "Genom att be denna rosenkrans lovade Herren Jesus - finner Jag för gott att ge allt, som de kommer att bedja mig om" och tillade: "om det (...) blir överensstĂ€mmande med Min vilja". SĂ€rskilda löften gĂ€ller dödens stund: nĂ„den att lyckligt och i frid gĂ„ hĂ€dan. Detta kan utbedjas icke blott av dem som sjĂ€lva med förtröstan och uthĂ„lligt ber denna rosenkrans, utan Ă€ven av dem som ligger för döden och hos vilka andra skall bedja med orden i denna bön. "SjĂ€lasörjare - sade Jesus - kommer att giva syndare den sĂ„som ett sista halmstrĂ„; om det sĂ„ Ă€r den mest förhĂ€rdade syndare, uppnĂ„r han nĂ„d ur Min oĂ€ndliga barmhĂ€rtighet, om han sĂ„ blott en gĂ„ng ber denna rosenkrans. Ă tminstone en gĂ„ng, men i en form som överensstĂ€mmer med bönens innehĂ„ll, och framförallt med tro och förtröstan och i ödmjukhet samt med uppriktig och djup Ă„nger för synder." BARMHĂRTIGHETENS TIMME "SĂ„ ofta du hör klockan slĂ„ tre, skall du helt sjunka in i min barmhĂ€rtighet och lova och prisa den; Ă„kalla hans allmakt för hela vĂ€rlden, och sĂ€rskilt för arma syndare, ty nu har det blivit vidöppet för varje sjĂ€l. Det Ă€r den stora barmhĂ€rtighetens timme för hela vĂ€rlden". Herren Jesus vill, att du varje dag hedrar det ögonblick dĂ„ han dog pĂ„ korset (klockan tre pĂ„ eftermiddagen), dĂ€ det - som han sade - blev nĂ„d för hela vĂ€rlden: barmhĂ€rtigheten segrade över rĂ€ttvisan". Han vill, att du vid denna timme skall besinna hans smĂ€rta och pina, ty i denna har allra tydligast Guds kĂ€rlek till mĂ€nniskorna uppenbarats; han vill, att du skall lova och prisa Guds barmhĂ€rtighet och för Kristi pinas förtjĂ€nst bönfalla om behov av nĂ„d för dig sjĂ€lv och för hela vĂ€rlden, och dĂ„ sĂ€rskilt för syndare. "Försök att vid denna timma - lĂ€rde syster Faustyna - förrĂ€tta och gĂ„ korsets vĂ€g, om nu dina plikter tillĂ„ter detta; och om du inte kan förrĂ€tta och gĂ„ korsets vĂ€g, sĂ„ trĂ€d Ă„tminstone en stund in i kapellet och hedra mitt hjĂ€rta, som Ă€r fullt av barmhĂ€rtighet i det heliga Sakramentet; och om du inte kan trĂ€da in i kapellet, sĂ„ försĂ€nk dig i bön dĂ€r du Ă€r, Ă„tminstone en kort stund". Det Ă€r den timme, dĂ„ du - som Herren Jesus lovade - "utbeder allt för dig sjĂ€lv och för andra. Jag förvĂ€grar icke den sjĂ€l nĂ„got, som ber mig genom min pina". Bönen under barmhĂ€rtighetens timme Ă€r direkt knuten till klockan tre pĂ„ eftermiddagen; den bör riktas till Jesus, och i böneorden skall man Ă„beropa vĂ€rdet och förtjĂ€nsterna i hans smĂ€rta och pina. "Jesu, jag förtröstar pĂ„ dig". översĂ€ttning: Sven Ahlgren |