Guds barmhÀrtighet


BarmhÀrtighetens Rosenkrans


Börja med:
FADER VÅR... HELL DIG MARIA... TROSBEKÄNNELSEN
PÄ de stora pÀrlorna:
Evige Fader, vi frambÀr inför Dig Din Àlskade Sons, vÄr Herres Jesu Kristi Kropp och Blod, SjÀl och Gudomlighet för att sona vÄra och hela vÀrldens synder.
PÄ de smÄ pÀrlorna:
För Hans smÀrtofulla lidandes skull, ha förbarmande med oss och hela vÀrlden.(10 gÄnger)
Till sist:
Helige Gud, Helige AllsmÀktige Gud, Helige odödlige Gud, ha förbarmande med oss och hela vÀrlden.(3 gÄnger)

SALIGFÖRKLARADE SYSTER FAUSTYNA
DET VÄSENTLIGA I GUDSTJÄNSTEN TILL GUDS BARMHÄRTIGHET
GUDS BARMHÄRTIGHETS HELG
ROSENKRANS TILL GUDS BARMHÄRTIGHET
BARMHÄRTIGHETENS TIMME
SANCTUARY


PÄ varje etapp i historien, och sÀrskilt under den som vi nu lever i, mÄste kyrkan anse som sin frÀmsta skyldighet att predika och föra ut bland mÀnniskorna den barmhÀrtighetens hemlighet som slutligen uppbenbarats i Jesus Kristus. Denna hemlighet utgör icke blott för kyrkan i sig sjÀlv sÄsom de troendes gemenskap utan Àven i viss mÄn för alla mÀnniskor, en kÀlla till ett annat liv Àn vad som kan byggas upp av en mÀnniska som Àr utlÀmnad endast till krafterna i det trefaldiga begÀr som verkar i henne (...)
Kyrkan förkunnar den sanning om Guds barmhÀrtighet som uppenbarats i den korsfÀrste och uppstÄnde Kristus och bekÀnner den pÄ olika sÀtt. Kyrkan strÀvar ocksÄ att visa mÀnniskor i barmhÀrtighet genom andra mÀnniskor och ser i detta ett oundgÀngligt villkor för sin strÀvan efter en bÀttre, "mera mÀnsklig" vÀrld av i dag och i morgon. Emellertid fÄr Kyrkan icke vid nÄgon tid, icke under nÄgon period av historien - och dÄ speciellt under en period som Àr sÄ kritisk som vÄr egen - glömma bönen, som Àr ett rop efter Guds barmhÀrtighet inför det mÄngfaldiga onda som vilar över och utgör ett hot mot mÀnskligheten. Just detta Àr en grundlÀggande rÀtt och dÀrtill skyldighet för kyrkan i Jesus Kristus. Det Àr kyrkans rÀtt och skyldighet gentemot Gud och tillika i förhÄllandet till mÀnniskorna.

Johannes Paulus II ("Dives in misericordia" 14.15)


SALIGFÖRKLARADE SYSTER FAUSTYNA
För uppgifterna "att predika och föra ut" hemligheten i Guds barmhÀrtighet och att bedja en innerlig bön om barmhÀrtighet mot vÀrlden, de uppgifter som den helige fadern Johannes Paulus II stÀller hela kyrkan inför, tjÀnar ett vittnesbörd om saligförklarade syster Faustynas liv och mission.
Hon föddes Ă„r 1905 i byn Glogowiec utanför Lodz sĂ„som tredje barnet i Marianna och Stanislaw Kowalskis familj. Ända frĂ„n barndomen utmĂ€rkte hon sig genom att gĂ€rna bedja, att vara arbetsam, tjĂ€nstvillig och att vara kĂ€nslig för mĂ€nskligt elĂ€nde. Hon gick knappt tre Ă„r i skolan, och senare, sĂ„som ung tonĂ„rsflicka, lĂ€mnade hon förĂ€ldrahemmet och tog tjĂ€nst hos vĂ€lbĂ€rgade familjer.
Vid tjugo Ärs Älder intrÀdde hon i Guds Moders barmhÀrtighetssystrars församling, dÀr hon - sÄsom syster Maria Faustyna - levde tretton Àr och tjÀnstgjorde som kokerska, trÀdgÄrdsarbetare och portvakt. Hennes liv - till synes mycket vanligt, monotont och grÄtt - dolde i sig ett ovanligt djup av förening med Gud. Ty allt frÄn barndomen ville hon bli ett stort helgon och strÀvade konsekvent efter detta genom att samverka med Jesus för att rÀdda förlorade sjÀlar och att hon vigde sitt liv till ett offer för syndare. De Är dÄ hon levde ordensliv karakteriserades av ett lidandets stigma och ovanliga mystiska nÄdebevis.
Till denna enkla nunna, som hade en grÀnslös förtröstan pÄ Gud, riktade Herren Jesus de hÀpnadsvÀckande orden: "I det Gamla Förbundet sÀnde jag profeter till mitt folk med olyckor. I dag sÀnder jag dig till hela mÀnskligheten med min barmhÀrtighet. Jag vill inte straffa den olyckliga mÀnskligheten utan lÀka den, ta den till mitt barmhÀrtiga hjÀrta."
Saligförklarade syster Faustynas mission gÄr ut pÄ att
- erinra om sanningen i den tro som uppenbarats i den Heliga Skrift, om den barmhÀrtige Gudens kÀrlek till varje mÀnniska, Àven till den störste syndaren;
- framvisa nya kultformer för Guds barmhÀrtighet;
- inspirera en ny rörelse med Guds barmhÀrtighets tillbedjare och apostlar, en rörelse som skall leda till en de trognas religiösa renÀssans i en anda av denna gudstjÀnst, d.v.s. i evangeliets anda att hysa en barnslig tilltro till Gud och att öva kÀrlek mot sin nÀsta.
Syster Faustyna förstördes av lungsot och av de lidanden hon uthÀrdade sÄsom ett offer för syndare, och dÄ hon avled i Krakow den 5 oktober 1938 i en Älder av endast 33 Är ansÄgs hon som helig.
Den 18 april 1993, första söndagen efter pÄsk, inrÀknade den helige fadern Johannes Paulus II pÄ Petersplatsen i Rom henne bland de saligförklarade. NÀsta dag yttrade han vid den allmÀnna audiensen:
"Gud har talat till oss genom saligförklarade syster Faustyna Kowalskas andliga rikedom. Hon gav vÀrlden ett vÀldigt budskap om Guds barmhÀrtighet och en uppmaning till vÀrlden att helt anförtro sig Ät Skaparen. Gud gav henne en sÀrskild nÄd, ty hon kunde erfara hans barmhÀrtighet genom mystiska upplevelser och genom en sÀrskild gÄva av kontemplativ bön.
Syster Faustyna, saligförklarad, jag tackar dig att du pÄmint vÀrlden om denna stora hemlighet med Guds barmhÀrtighet. Denna "uppskakande hemlighet". En Faderns outsÀgliga hemlighet, som mÀnniskan och hela vÀrlden i dag sÄ vÀl behöver.

DET VÄSENTLIGA I GUDSTJÄNSTEN TILL GUDS BARMHÄRTIGHET
1. Förtröstan - anger vÄr hÄllning till Gud; det innefattar icke blott en dygd av hopp utan Àven en dygd av levande tro, ödmjukhet, uthÄllighet och Änger över begÄngna synder. Det Àr helt enkelt hÄllningen hos ett barn, som i varje situation anförtror sig Àt den himmelske Faderns barmhÀrtiga kÀrlek och allmakt.
Förtröstan Àr sÄ till den grad avgörande för det vÀsentliga i gudstjÀnsten till Guds barmhÀrtighet att gudstjÀnsten förutan denna icke existerar, ty det första och grundlÀggande uttrycket för Àra till Guds barmhÀrtighet Àr just en akt av förtröstan. Redan sjÀlva hÄllningen med förtröstan (utan att andra kultformer tillÀmpas) tillförsÀkrar barmhÀrtighet för den som anförtror sig Àt nÄden i Guds barmhÀrtighet. "Ofattbara nÄdegÄvor - lovade Herren Jesus - vill jag ge de sjÀlar som anförtror sig Àt min barmhÀrtighet. MÄ de nÀrma sig detta hav av barmhÀrtighet med stor förtröstan: syndare fÄr förlÄtelse och de rÀttfÀrdiga befÀstas i det goda. Den som anförtrott sig Àt min barmhÀrtighet, hans sjÀl skall jag i dödens stund fylla med min frid frÄn Gud."
Förtröstan Àr icke blott det vÀsentliga, andan i denna gudstjÀnst, utan Àven ett villkor för att kunna ösa nÄdegÄvor. "NÄdegÄvorna ur Min barmhÀrtighet - sÀger Herren Jesus till syster Faustyna - öser man med ett kÀrl, och detta kÀrl Àr förtröstan. Ju större förtröstan sjÀlen har, desto mer erhÄller den. SjÀlar med grÀnslös förtröstan Àr mig till stor glÀdje, ty sÄdana sjÀlar lÄter jag fÄ del av allt dyrbart i mina nÄdegÄvor. Jag glÀder mig att de begÀr mycket, ty min önskan Àr att giva mycket, ja över nog. En sjÀl, som har förtröstan till min barmhÀrtighet, Àr den lyckligaste, ty Jag sjÀlv har omsorg om henne. Ingen sjÀl, som ropat till mig om barmhÀrtighet, har blivit bedrövad, ej heller upplevt skam. En sjÀl, som förtröstat pÄ min godhet, Àr mig synnerligen kÀr."

2. BarmhÀrtighet - anger vÄr instÀllning i förhÄllande till varje mÀnniska. Herren Jesus sade till syster Faustyna: "Jag begÀr (...) sÄdana gÀrningar av barmhÀrtighet som skall ha sin grund i en kÀrlek till mig. Du skall visa alltid och överallt visa barmhÀrtighet, du kan inte dra dig undan detta, ej heller vÀgra det eller ursÀkta dig. Jag anvisar dig tre sÀtt att öva barmhÀrtighet gentemot nÀstan: det första i gÀrningar, det andra i ord, det tredje i* bön. I dessa tre steg innesluts barmhÀrtigheten i hela sin fullhet. och den Àr ett ovedersÀgligt bevis pÄ kÀrleken till mig. PÄ detta sÀtt prisar och Àrar sjÀlen min barmhÀrtighet".
En hÄllning med verksam kÀrlek gentemot nÀstan Àr ocksÄ ett villkor för att erhÄlla nÄdegÄvor. "Om sjÀlen ej övar barmhÀrtighet pÄ nÄgot sÀtt - sade Herren Jesus och erinrade om tanken i evangeliet - kommer hon ej att utverka min barmhÀrtighet pÄ domens dag. O, om sjÀlarna förmÄdde samla eviga skatter, skulle de ej bli dömda, dÄ skulle de förekomma min dom med barmhÀrtighet."
Herren Jesus vill, att de som tillbedjer honom skall göra Ätminstone en barmhÀrtighetsgÀrning under dagens lopp. "Vet, min dotter, sade Herren Jesus till syster Faustyna. att mitt hjÀrta Àr barmhÀrtigheten sjÀlv. Ur detta barmhÀrtighetens hav strömmar nÄdegÄvor över vÀrlden all (...) Jag vill, att ditt hjÀrta skall bli ett sÀte för min barmhÀrtighet. Jag vill. att denna barmhÀrtighet skall strömma ut över vÀrlden all genom ditt hjÀrta. Vemhelst som nÀrmar sig dig, mÄ ej gÄ ifrÄn dig utan denna tillit till min barmhÀrtighet, som jag i sÄ hög grad önskar för sjÀlarna."

BILDEN AV GUDS BARMHÄRTIGHET
Dess ursprung Àr knutet till en vision, som syster Faustyna hade i Plock den 22 februari 1931, dÄ Kristus uttryckte en önskan om att man skulle mÄla en sÄdan tavla och nedtill skriva orden: Jesu, jag förtröstar pÄ dig.
Tavlan förestÀller den uppstÄndne Kristus, som pÄ hÀnder och fötter bÀr spÀr efter korsfÀstelsen. FrÄn det pÄ tavlan osynliga hjÀrtat utgÄr tvÄ strÄlar, en röd och en blek. DÄ Herren Jesus tillfrÄgades om deras betydelse, förklarade han: "Den bleka strÄlen betecknar det vatten som renar sjÀlarna; den röda strÄlen betecknar blodet, som Àr sjÀlarnas liv. Dessa tvÄ strÄlar sprungo fram ur det inre i min barmhÀrtighet, dÄ mitt hjÀrta förbrann och av en lans öppnades pÄ korset". Med andra ord betecknar dessa strÄlar de heliga sakramenten, och Àven den heliga kyrkan, som framförts ur den Kristi genomborrade sida och den helige Andes gÄvor, vilkas symbol i bibeln Àr vatten. "Lycklig den, som kommer att leva i skuggan av dessa, sade Jesus, ty honom nÄr ej Guds rÀttvisa hand."
Tavlan visar sÄledes Guds stora barmhÀrtighet, som helt och fullt uppenbarats i Kristi pÄskmysterium och som i Kyrkan fullbordas pÀ det mest fruktbÀrande sÀtt i de heliga sakramenten. Tavlan skall fungera som ett kÀrl att ösa nÄdegÄvor med och som ett tecken, vilket erinrar de, trogna om behovet av förtröstan pÄ Gud och av barmhÀrtighet gentemot nÀstan. Om hÄllningen med förtröstan talar orden nedtill pÄ tavlan: Jesu, jag förtröstar pÄ dig. Tavlan skall, sade Herren Jesus, "pÄminna om kraven för min barmhÀrtighet, ty inte ens den starkaste tro Àr till nÄgon hjÀlp utan gÀrningar."
En Àrebetygelse för denna tavla gÄr ut pÄ förtröstansfull bön i förening med barmhÀrtighetsgÀrningar. Till en sÄ uppfattad kult av tavlan knöt Herren Jesus följande löften: frÀlsningens nÄd, stora framsteg pÄ vÀgen mot kristen fullbordan, en nÄd att dö lycklig och alla andra nÄdegÄvor och timliga vÀlgÀrningar, som barmhÀrtiga mÀnniskor kommer att bedja honom om.
"Jag ger mÀnniskorna ett kÀrl, sade Herren Jesus till syster Faustyna, som de skall komma med till barmhÀrtighetens kÀlla för att hÀmta nÄdegÄvor; detta kÀrl Àr denna tavla med orden: Jesu, jag förtröstar pÄ dig. Genom tavlan skall jag förlÀna sjÀlarna mÄnga nÄdegÄvor, och dÀrför mÄ varje sjÀl ha tillgÄng till den. Jag lovar, att den sjÀl som betygar denna tavla sin Àra, ej skall gÄ förlorad. Jag lovar Àven, redan hÀr pÄ jorden, seger över fienderna, och sÀrskilt i dödens stund skall jag sjÀlv skydda den sÄsom min Àra."
"LÄgor av barmhÀrtighet, brÀnner mig, jag vill utgjuta den över mÀnskliga sjÀlar. O, vilken smÀrta vÄllar de mig ej, dÀ de ej vill ta emot den (...) SÀg till den plÄgade mÀnskligheten att luta sig mot mitt barmhÀrtiga hjÀrta, sÄ skall jag fylla (henne) med frid. MÀnskligheten finner icke ro. förrÀn den med förtröstan vÀnder sig till min barmhÀrtighet.
Tala till vÀrlden om min barmhÀrtighet, mÄ hela mÀnskligheten lÀra kÀnna min outgrundliga barmhÀrtighet. Detta Àr ett tecken för den sista tiden, dÀrefter kommer rÀttvisans dag. Medan tid Àr, mÄ de taga sin tillflykt till min barmhÀrtighets kÀlla, mÄ de nyttja blodet och vattnet som framsprungit för dem. Innan den rÀttvise domaren kommer, öppnar jag först pÄ vid gavel min barmhÀrtighets dörr. Den ' som ej vill gÄ genom barmhÀrtighetens dörr, mÄste gÄ genom min rÀttvisas dörr."

GUDS BARMHÄRTIGHETS HELG
Enligt Herren Jesu önskan skall den firas den första söndagen efter pÄsk, vilket antyder det nÀra sambandet mellan hemligheten i pÄskens Äterlösning och denna helg. Liturgin denna dag prisar helt och fullt Gud i hemligheten med hans barmhÀrtighet.
BarmhÀrtighetens helg skall vara icke blott en dag, dÄ Gud sÀrskilt Àras i denna hemlighet, utan Àven en dag med nÄd för alla mÀnniskor, och sÀrskilt dÀ för syndare. Ty Herren Jesus knöt stora löften till denna helg. Det största av dem förenade han med den heliga kommunionen, som mottogs denna dag - det Àr ett löfte om "fullstÀndig syndaförlÄtelse och efterskÀnkande av straff", d.v.s. en sÄdan nÄd. som vi fÄr endast i det heliga dopets sakrament. Storheten i denna helg ligger ocksÄ dÀri, att alla, till och med de som först denna dag omvÀnder sig, kan utbedja sig alla nÄdegÄvor, om de stÄr i överensstÀmmelse med Guds vilja.
"Jag vill, sade Herren Jesus till syster Faustyna, att denna tavla (...) högtidligen vigs den första söndagen efter pÄsk; denna söndag skall vara barmhÀrtighetens helg. Jag vill, att barmhÀrtighetens helg blir en tillflykt och ett vÀrn för alla sjÀlar, sÀrskilt dÄ för arma syndare. Denna dag Àr min barmhÀrtighets innersta öppet; jag lÄter ett helt hav av nÄdegÄvor flöda över de sjÀlar som nÀrmar sig min barmhÀrtighets kÀlla. Den sjÀl som gÄr till bikten och den heliga kommunionen, uppnÄr fullstÀndig syndaförlÄtelse och efterskÀnkande av straff. Denna dag strömmar alla floder av Guds nÄdegÄvor; mÄ ingen sjÀl rÀdas att nÀrma sig mig, Àven om hennes synder vore som scharlakan.
Denna helg har framkommit ur det innersta (i min barmhÀrtighet) till glÀdje för hela vÀrlden och Àr befÀst i djupet av mitt förbarmande".

ROSENKRANS TILL GUDS BARMHÄRTIGHET
Denna bön dikterade Herren Jesus för syster Faustyna i Wilno 1935. Under de följande uppenbarelserna visade han dess vÀrde och verkan samt framförde löften i anslutning till denna bön.
I denna bön offrar vi till Herren Gud Jesu Kristi "Kropp och blod. sjÀl och gudomlighet", vi förenar oss med det offer som han frambar pÄ korset till vÀrldens frÀlsning. DÄ vi till Herren Gud offrar hans "Àlskade Son", Äberopar vi det starkaste argumentet för att bli bönhörd. Vi ber om barmhÀrtighet "för oss och hela vÀrlden". Ordet "oss" innebÀr den som ber rosenkransen och dem, som han vill eller Àr skyldig att be för. DÀremot innebÀr "hela vÀrlden" alla mÀnniskor som lever pÄ jorden och de sjÀlar som lider i skÀrselden. DÀ vi ber med orden i denna rosenkrans, fullgör vi en akt av kÀrlek till nÀstan, en akt som - förutom förtröstan - Àr ett ofrÄnkomligt villkor för att erhÄlla nÄdegÄvor.
"Genom att be denna rosenkrans lovade Herren Jesus - finner Jag för gott att ge allt, som de kommer att bedja mig om" och tillade: "om det (...) blir överensstĂ€mmande med Min vilja". SĂ€rskilda löften gĂ€ller dödens stund: nĂ„den att lyckligt och i frid gĂ„ hĂ€dan. Detta kan utbedjas icke blott av dem som sjĂ€lva med förtröstan och uthĂ„lligt ber denna rosenkrans, utan Ă€ven av dem som ligger för döden och hos vilka andra skall bedja med orden i denna bön. "SjĂ€lasörjare - sade Jesus - kommer att giva syndare den sĂ„som ett sista halmstrĂ„; om det sĂ„ Ă€r den mest förhĂ€rdade syndare, uppnĂ„r han nĂ„d ur Min oĂ€ndliga barmhĂ€rtighet, om han sĂ„ blott en gĂ„ng ber denna rosenkrans. Åtminstone en gĂ„ng, men i en form som överensstĂ€mmer med bönens innehĂ„ll, och framförallt med tro och förtröstan och i ödmjukhet samt med uppriktig och djup Ă„nger för synder."

BARMHÄRTIGHETENS TIMME
"SÄ ofta du hör klockan slÄ tre, skall du helt sjunka in i min barmhÀrtighet och lova och prisa den; Äkalla hans allmakt för hela vÀrlden, och sÀrskilt för arma syndare, ty nu har det blivit vidöppet för varje sjÀl. Det Àr den stora barmhÀrtighetens timme för hela vÀrlden".
Herren Jesus vill, att du varje dag hedrar det ögonblick dÄ han dog pÄ korset (klockan tre pÄ eftermiddagen), dÀ det - som han sade - blev nÄd för hela vÀrlden: barmhÀrtigheten segrade över rÀttvisan". Han vill, att du vid denna timme skall besinna hans smÀrta och pina, ty i denna har allra tydligast Guds kÀrlek till mÀnniskorna uppenbarats; han vill, att du skall lova och prisa Guds barmhÀrtighet och för Kristi pinas förtjÀnst bönfalla om behov av nÄd för dig sjÀlv och för hela vÀrlden, och dÄ sÀrskilt för syndare.
"Försök att vid denna timma - lÀrde syster Faustyna - förrÀtta och gÄ korsets vÀg, om nu dina plikter tillÄter detta; och om du inte kan förrÀtta och gÄ korsets vÀg, sÄ trÀd Ätminstone en stund in i kapellet och hedra mitt hjÀrta, som Àr fullt av barmhÀrtighet i det heliga Sakramentet; och om du inte kan trÀda in i kapellet, sÄ försÀnk dig i bön dÀr du Àr, Ätminstone en kort stund".
Det Àr den timme, dÄ du - som Herren Jesus lovade - "utbeder allt för dig sjÀlv och för andra. Jag förvÀgrar icke den sjÀl nÄgot, som ber mig genom min pina".
Bönen under barmhÀrtighetens timme Àr direkt knuten till klockan tre pÄ eftermiddagen; den bör riktas till Jesus, och i böneorden skall man Äberopa vÀrdet och förtjÀnsterna i hans smÀrta och pina.

"Jesu, jag förtröstar pÄ dig".

översÀttning: Sven Ahlgren


#     €     +